Marketing

Pripravte sa na MEGA výpredaj módnych značiek.

Deň Textilu 3.5

Po zjemnení opatrení proti šíreniu COVID-19 možno očakávať výpredaje oblečenia, ktoré sme tu ešte nemali. Nasvedčujú tomu viaceré indície súčasného vývoja v módnom priemysle.

Napriek tomu, že textilnému a módnemu priemyslu súčasná pandémia nepraje, tak 3.5. slávi TEXTIL, surovina, ktorá tvorí podstatu Fashion, svoj vlastný deň.

Oslavujme preto tretieho mája textil a vyjadrime našej obľúbenej značke našu priazeň v podobe ONLINE nákupu. Prípadne si oblečte obľúbený štýl od vašej značky a zdieľajte #savefashion #textileday.

Deň textilu však nie je len o oslave značiek a módy ako takej. Ide hlavne o poukázanie na to ako citlivý je svet módy. A aký veľký dosah má na iné krajiny a milióny ľudí v krajinách exportu.

Vplyv Pandémie

Módne značky zažívali už pred krízou problémy. Celý rok 2019 bol v znamení šprintu v dosahovaní plánov, ktoré sa len tak tak dokázali splniť v poslednom kvartály. Bolo to na úkor marže, keďže obraty sa tvorili prevažne zlacnením.

Skúste vtipné selfie a zdieľajte s hashtagmi značky. Zdroj: cottonbro na Pexels

Preto súčasná situácia Covid-19 spôsobuje priam existenčné problémy:

  • Likvidita niektorých značiek je ohrozená, pričom faktúry treba platiť.
  • Štart jarnej sezóny nevyšiel, a tovar na leto je už často krát uhradený, resp objednaný.
  • Zlacnenie nových kolekcií, aplikovanie zľavy na zľavu, doprava zdarma, to sú hlavné atribúty súčasného Fashion.

Módne značky trpia a to dosť. Veľká časť spotrebiteľov je doma, a vystačia si s jednými papučami a jedným pyžamom. Potrebujú maximálne tepláky a blúzku na jeden, či dva konferenčné hovory cez ZOOM. No nepotrebujú nové veci, nepotrebujú sa predvádzať, lebo sú doma.

Máme tu 9 vplyvov pandémie na Fashion priemysel:

  • Zatvorené prevádzky
  • Nerozvinutý online Fashion značiek
  • Odloženie kolekcií na budúci rok
  • Zlacnenie nových kolekcií
  • Nedostatok likvidity
  • Dosah na továrne v tretích krajinách
  • Zrušenie objednávok a požiadavky na zľavy
  • Rozpad siete dodávateľov
  • Nedostatočné objednávky na štvrtý kvartál

Príkladom na odloženie kolekcie je skupina PVH (Calvin Klein a Tommy Hilfiger). Zabalil svoju jarnú a letnú kolekciu a čakajú na budúci rok, kedy ju rovno vybalia. Krok je logickým prvkom brandingu a snahy o udržanie povedomia o značke. Cenová politika veľkých módnych hráčov je držať plné ceny svojich nových kolekcii 6 -10 týždňov. Nutné zlacnenie novej kolekcie je zlým smerom, a tak časť jarnej a letnej kolekcie nechávajú na budúcu sezónu, aby mohli udržať plné ceny.

Aby toho nebolo málo, tak nezabúdajme na posezónne výpredaje, kedy sa čistia sklady, aby sa mohli zásobiť na novú sezónu. Zatvorenie obchodov a zníženie dopytu počas neistého marca spôsobili, že zimná a jesenná kolekcia 2019 sa nedostala do fázy finálneho výpredaja. Online, hoci s výrazným nárastom obratov situáciu nevyriešil a súčasne nie každý predajca módy má dostatočne rozvinutý svoj e-shop.

Textilný priemysel je v globálnej kríze.

Práve uzavretie obchodov z dôvodu pandémie a následné obmedzenie zákazníckeho dopytu vplyvom karanténnych opatrení, spôsobuje ďalšiu ranu. Je to strata kontraktov a cashflow dodávateľov. Indické, pakistanské alebo bangladéšske fabriky strácajú kontrakty a tento stav môže mať negatívny efekt na celý fashion priemysel. Od dodávateľov cez lokálne ekonomiky, až po značky a ich zamestnancov.

Už koncom marca sa ozývali hlasy z Ázie, že celá kríza, ktorá prepukla v Európe má obrovský dopad na ekonomiku a životy miliónov pracovníkov vo fabrikách v Číne a Bangladéši.

Konkrétne Fortune písal o Bangladéši, kde je približne 4,1 milióna ľudí, prevažne žien, zamestnaných v textilných fabrikách. Situácia je taká, že odberatelia odmietajú platiť za zrušené objednávky alebo žiadajú zľavy. Súčasne však odmietajú akokoľvek sa podieľať na platení miezd pracovníkom fabrík. Niet sa čomu diviť, sami zápasia o prežitie.

Výrobcovia v Bangladéši nemajú pokryté vlastné prevádzkové náklady. Museli zaplatiť mzdy, materiál, prenájom, energie a objednávky sú už často krát pripravené na odoslanie. Preto odrieknutie kontraktov môže tieto fabriky položiť. Veľké značky ako H&M, Walmart, Inditex, Marks & Spencer, Kiabi, Inditex (Zara), PVH (Calvin Klein, Tommy Hilfiger), alebo Target už odvolali svoje objednávky. Problémom je že, v týchto zrušeniach je hodnota približne 2,7 miliardy dolárov a zavisí na tom približne 2 milióny pracovníkov a to len v Bangladéši. To znamená vznik obrovskej skupiny chudobných ľudí bez práce. Pozitívnou správou je postoj  H&M, Inditex a Targetu, ktorí oznámili, že prevezmú všetky už vyrobené produkty.

Zdroj: Michelle Maria z Pixabay

Poviete si, veď nech dostanú dotácie od štátu, keď na nich stojí ekonomika. Tú pomoc aj dostali. Ale jednak im to vystačí iba na 1 mesiac, a zároveň chudobou skúšaný Bangladéš si nemôže dovoliť takéto injekcie do ekonomiky ako bohaté západné alebo ázijské krajiny. Preto súčasná pandémia môže mať výrazný vplyv na to ako vnímame dodávateľské a subdodávateľské reťazce.

Ak sa celá fashion sieť rozpadne, bude ju problematické po obnovení ekonomiky opäť spojazdniť. Takmer 1 milión zamestnancov v Bangladéši je už prepustených, bez nároku na mzdu alebo odstupné.

Mega výpredaje

Na základe týchto indícii je veľmi pravdepodobné, že sa všetci shopaholici môžu pripraviť na obrovské značkové výpredaje. Nakoľko bude veľký prebytok textilu v celom svete.

Značky pritom budú mať viaceré možnosti:

  • Ísť rovno do zľavy,
  • Ponúknuť svoj tovar iným predajcom za nižšie ceny,
  • Odložiť kolekciu na druhý rok.

Bez ohľadu na to, ktorú formu si zvolia za svoju dominantnú stratégiu, tak sa do systému bude musieť uvolniť veľký objem tovaru. A tak politika zlacňovania z roku 2019 zažije v druhej polovici roka 2020 nevídané rozmery.

Nezabudnite podporiť svoju obľúbenú značku či už kúpou alebo zdieľaním obsahu #savefashion #textileday.

1 comments on “Pripravte sa na MEGA výpredaj módnych značiek.

  1. Spätné upozornenie: #3 Retail Trend: Móda 2.0 a udržateľnosť. – About sale

Pridaj komentár